Wednesday, April 19, 2023

Ramadan 2023

 Assalamualaikum...

Lama gila dah menulis blog. Bukan apa, aku tak suka nak ingat benda-benda yang terjadi dalam hidup aku. Last aku post kat blog ni pun 6 tahun lepas. Sepanjang 6 tahun tu macam-macam dah berlaku. dari aku single sekarang aku dah ada anak 2. Anak aku yang nombor 2 bernama Gibran.

Gibran juga ada kisah sedihnya, tapi tak pelah..semua tu dah berlalu dan Gibran pun Alhamdulillah dah sihat. Aku akhirnya dapat pindah ke sekolah baru. Walaupun blog ni tak tahu hujung pangkal, aku tahu tahu dan dapat pindah. Cuma lately aku rasa yang aku cepat marah. Dan tadi aku rasa aku tahu apa sebabnya. 

Aku masih lagi terikat dengan sekolah lama. Masih nak tahu apa yang diorang buat dan aku nak tunjuk apa yang aku buat kat sekolah baru ni. Walaupun pada hakikatnya, dua-dua pun takde buat aku happy kecuali sekolah baru ni dekat berbanding dulu. Aku rasa aku patut hentikn sikap untuk impress dah menunjuk-nunjuk pada orang lain. Mereka semua dah jadi kenangan. 

Ramadan tahun ini pun aku sia-siakan macam tahun-tahun sebelum ni. Padahal pernah pada 1 tahap aku aku bangun awal, tahajud, solat dhuha dan mengaji. tapi entah kenapa aku kembali ke perangai lama walaupun Allah dah makbulkan doa aku..Astaghfirullah..

Macam biasa, aku selalu gagal dalam persahabatan. Yang terbaru dengan kawan seuniversiti. Aku anggap dia kawan baik, tapi rupanya aku silap. Dia tak pernah menganggap aku macam tu. Aku tak tahu mana silapnya. Mungkin aku atau dia. Mungkin juga dia cemburu dengan aku atau aku cemburu dengan dia. Tapi yang pasti kami bukan lagi kawan. Kami dah jadi stanger. Aku juga patut buang dia dari senarai kenalan aku.Dan kawan-kawan yang lain juga. Mereka dulu hanya kawan sekerja dan kini bila aku dah berpindah mereka bukan lagi siapa-siapa. 

Mungkin aku pun mereka dah lupa. Begitu juga anak murid yang lama. Apa lagi yang aku harapkan dengan generasi Z. Apakah mereka masih ada nilai menghargai? Apatah lagi mereka murid-murid khas yang kurang perasaan. Aku patut redhakan sahaja. Aku patut delete nombor-nombor lama dan tak perlu lagi melihat status whatsap mereka. 

Mungkin aku nampak macam psiko tapi tulah hakikatnya. aku pun tak tahu aku nak impress siapa sebenarnya. Nak orang puji ke? nak menunjuk ke? aku pun tak tahu. Cuma yang aku tahu aku sekarang rasa serba tak kena. Kesian juga Dy selalu kena marah..tapi entah..aku sampai satu tahap aku tak boleh orang persoal apa aku buat. Kondem, tegur. sebab aku penat. 

Mungkin penat sebab terlalu mengharap pujian manusia. tanpa aku sedar yang perlu aku impresskan adalah ibadat aku kepada Allah. 

No comments: