Friday, May 24, 2024

Panic Attack

Semalam aku rasa aku kena panic attack. Tiba-tiba aku rasa sesak dada and rasa serba tak kena. Perut pun rasa tak selesa. Tapi masa tu aku tahan lagi. Lepas perbarisan kena beratur nak nyanyi lagu Negaraku segala bagai. Masa tu boleh tahan lagi tapi tiba-tiba rasa kejang kat rusuk. Masa tu dah rasa lain macam. Aku terfikir janganla rebah dekat padang atau mati tiba-tiba. Takut juga perasaan tu.

Aku bagitahu Kak Azizah yang aku tak tahan dan nak pergi kat khemah. Sampai khemah aku rasa tak okay lagi. Rasa macam nak baring je. Aku lunjurkan kaki, tarik nafas. Lepas minum air sirap aku rasa lega sikit dan suruh Aqilah urut. Nasib baik dia pandai urut. Lepas tu terus rasa lega. Seram jugak bila ingat balik. Aku fikir malunya rasa kalau pengsan dekat padang tu. Jadi headline berita nanti. Dahla aku baru update medal kejayaan hari tu. Alhamdulillah..Allah masih panjangkan umur. 

Aku rasa kali pertama aku kena panic attack adalah masa Gibran dekat hospital. Masa tu tiap-tiap malam aku fikirkan Gibran dan rindukan Dy yang jaga Gibran dekat hospital. Ada satu malam aku rasa dada aku sesak dan susah nak bernafas. Tapi aku tak ingat macam mana benda tu boleh okay tapi yang pasti aku rasa aku kena panic attack masa tu cuma tak seteruk masa dekat padang tu. 

Amir Jahari pernah kata trauma masa kecil boleh membawa kepada masalah kemurungan atau mental pada seseorang. Aku rasa benda tu betul sebab aku rasa aku ada masalah kemurungan cuma masa aku kena kesedaran tentang mental health ni masa belum meluas macam sekarang.

Dulu masa aku duduk seorang dekat Penang aku pernah rasa sunyi. Masa tu mungkin aku belum pandai cari hiburan dan belum ada kawan untuk diajak keluar. Bila bergaduh dengan Dy ada je benda-benda bodoh yang pernah aku buat macam minum ubat batuk untuk bagi senang tidur. End up aku bangun pagi dengan tangan menggigil. Aku juga pernah kelas tangan dengan gunting. Gila. Tahu sakit tapi entah kenapa buat jugak.

Tapi kisah kemurungan aku yang paling teruk adalah masa aku dah pindah Meru. Masa tu Dy dah kerja dan selalu balik lambat dan kitorang tak berjumpa pun. Dia balik aku dan tidur, aku pergi dia tidur lagi. Masa tu pulak aku belum tahu masalah Ariana dan selalu Ariana kena compare dengan sepupu-sepupu dia.

Aku memang selalu mengamuk kalau Dy pergi kerja. Entahlah aku pun tak tahu kenapa. Aku pernah ugut suruh Dy balik kalau tak nak aku apa-apakan Ariana. Mujurlah masa tu aku tak sampai tahap tu walaupun aku terfikir. Bila aku rasa sunyi aku pergi rumah mak dan ya memang akan rasa happy kejap tapi bila balik rumah rasa sunyi tu kembali. Mungkin betullah penyakit kemurungan ni perlukan sokongan dari orang yang kita sayang.

Paling kronik aku pernah rasa nak bunuh diri. Macam yang orang selalu buat, tidur dalam kereta biarkan aircond terbuka. Aku siap terfikir nak suruh Eli datang bila time aku dah mati tu. Tapi sebenarnya cara paling senang nak mati ialah terjun jambatan Pulau Pinang. 

Tapi tu dulu. Aku pun tak sedar bila aku kembali waras. Mungkin redha jawapannya. tapi sekarang ada penyakit lain pulak, darah tinggi. Bila dah makan ubat darah tinggi tak la rasa nak marah-marah sangat kecuali kalau badan penat sangat. 

No comments: