Saturday, December 28, 2013

Dua Bulan

Hari ini Ariana dua bulan. Cepat betul masa berlalu. Hari ini dah seminggu Ariana kat rumah. Aku dan Dy sendiri yang jaga. Pengalaman menjaga Ariana dua minggu di hospital sedikit sebanyak membantu. Cumanya dia masih memerlukan pemantauan dan bergantung kepada ubat dan pam yang hospital bekalkan. Apa yang aku lihat, Ariana sihat dan aktif, harap-harap ianya berterusan sampai bila-bila.

Aku nak kongsi detik kelahiran Ariana yang memang cukup menduga aku sebagai seorang manusia. Sampaikan aku rasa fobia untuk mengandung lagi. Kawan aku cakap semua orang cakap macam tu, tapi nanti akan pregnant lagi, tapi bagi aku, aku memang betul-betul fobia.

Sepanjang aku mengandung, aku memang tak mengalami apa-apa masalah. Muntah-muntah tu ada tapi biasanya waktu maghrib dan malam. Pagi memang sihat macam biasa. Alhamdulillah, sebab aku tak perlu cuti atau MC. Kencing manis dan darah tinggi pun aku tak ada, siap berat turun pulak. Namun, jauh di sudut hati aku, aku rasa tak sedap hati juga. Sebab bila senang waktu mengandung ni, mungkin akan susah waktu bersalin. Ternyata sangkaan aku betul.

Seminggu sebelum due date, ada peristiwa yang berlaku. Satu hari aku rasa baby dalam perut tak bergerak aktif macam biasa. Aku rasa tak sedap hati. teringat cerita baby kawan yang meninggal waktu kandungan 8 bulan, even nurse beritahu ada baby yang 9 bulan pun meninggal. Aku dah tak sedap hati. Aku called Dy dan kitorang terus pergi hospital. Di situ kitorang dah buat kesilapan. Patutnya kitorang pergi klinik scan. Tapi sebab mempercayai hospital, aku pun terus pergi hospital.

Sampai di hospital, aku pergi ke bahagian PAC dan buat segala prosedur akhirnya aku kena masuk ward. Doktor suruh kira pergerakan baby sampai cukup sepuluh kali. Esoknya aku disuruh balik. Doktor bagi tarikh untuk aku masuk semula ke hospital. Waktu tu aku memang tak terfikir langsung nak pergi scan.

Sampai tarikh aku masuk ward. Rasa sakit nak bersalin tu masih belum ada. Nurse ada datang buat CTG tu. Bila bacaan tak ok, nurse gerak2 perut aku biar baby bergerak. Esok pagi doktor masukkan ubat. Waktu tu pun aku masih belum rasa sakit. Sampaila tengah malam, baru aku rasa sakit. Aku beritahu nurse, dia check baru 3cm dan suruh aku tunggu esok pagi. Esok pagi doktor check, dah 4cm, aku ditolak masuk labour room. Waktu tu dalam pukul 9. Last aku sarapan pukul 7 pagi. Lepas tu aku tak boleh makan apa-apa.

Waktu tu aku tak rasa sakit lagi. Doktor datang offer aku untuk ambil epidural. Aku pun setuju je, Lepas tu doktor masukkan ubat untuk bukak jalan. Dalam masa 6 jam aku tak rasa sakit, bila doktor check jalan belum bukak. Nurse buat CTG. Pukul 5 petang baru aku mula rasa sakit, tapi waktu tu jalan baru 6 cm. Last2 pukul 7 jalan baru bukak 8 cm dan aku terpaksa dibedah.

Waktu ditolak ke wad bedah aku tak fikir apa-apa. Tapi peristiwa tu bermula bila aku dah dibius dan siap untuk dibedah. Aku tak sedar apa-apa sampai la aku rasa aku tak boleh bernafas. Memang nafas aku cukup-cukup di kerongkong. Waktu tu aku hanya fikir mati dan Dy yang ada kat luar. Mungkin aku tak sempat jumpa. Akhirnya aku dapat bernafas macam biasa. Aku tak tahu macam mana keadaan baby masih tu. Lepas tu aku dibawa keluar dan dibawa ke satu tempat untuk pastikan aku ok dan bius aku hilang. Doktor masih tak beritahu keadaan baby aku macam mana.

Bila aku rasa dah ok sikit, doktor terangkan apa yang jadi pada aku kat bilik bedah tadi. Yang tu semua aku memang tak peduli, yang aku nak tahu keadaan baby. Bila tengok reaksi dan muka doktor tu aku tahu yang something happen. Alhamdulillah, dia kata baby selamat, tapi baby dah berak dalam perut dan najis tu dah masuk paru-paru. Baby terpaksa dimasukkan ke NICU. Waktu tu aku tak dapat jangka seteruk mana keadaan baby.

..bersambung..

No comments: