Thursday, June 5, 2014

Enam bulan

Ariana dah 6 bulan, tapi tak ada orang nak mengasuh dia. Aku ambik cuti tanpa gaji sebulan. Dy amik keputusan berhenti kerja sebab nak jaga ariana,hari tu aku plan nak cari pengasuh kat meru, ulang alik meru kl sementara tunggu ariana besar, tapi bila fikir2 balik tu bukan jalan yang terbaik. Mula mula aku fikir mak mungkin dapat membantu, tapi lepas aku duduk umah mak beberapa hari, aku sedar yang mak tak dapat nak tolong, mak dah cukup penat buat kuih. Lagipun berjauhan dengan dy, bukan jalan yang terbaik. Banyak yang buruk dari yang baik.

Dy nak bagi notis 3 bulan, tapi dalam masa dua bulan, siapa nak jaga ariana. Alip kata kawan dia boleh tolong, tapi awal bulan 3, akhirnya aku dan dy buat keputusan yang dy terpaksa berhenti kerja, jaga ariana sementara dia besar. 

Banyak yang kitorang rancangkan untuk sebagai backup plan, aku mintak tukar, jual kerepek n berjimat cermat. Aku cuma berharap yang emosi aku akan tetap stabil untuk menempuh dugaan ni. Ayat klise 'mungkin ada hikmah' terpaksa digunakan untuk jadikan kitorang kuat. 

Mungkin orang akan cakap rugi bila dy berhenti kerja, tapi bila fikirkan keadaan ariana, lebih baik kitorang jaga sendiri. Bukan tak pernah hantar pada pengasuh, tapi diorang sendiri tak nak ambik risiko.

Sejujurnya aku takut dengan apa lagi yang tuhan rancangkan untuk aku. Dugaan nya bukan kecik, tapi menuntut kesabaran yang maha besar.

Aku terus berdoa agar aku dan dy diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan ini. Aku juga sedar yang orang di sekeliling kita tak akan dapat membantu kalau kita ada masalah. Semuanya berbalik pada aku dan dy sendiri. Jadi biarlah kitorang hadapi masalah ni sendiri tanpa melibatkan orang lain. Mungkin ini jalan yang terakhir.

No comments: