Thursday, April 26, 2012

Hobi

Kalau orang tanya apa hobi aku sekarang, jawapannya main game kat facebook dan surf internet. Sungguh tak berilmiah.

Aku dibesarkan dalam keluarga yang boleh dikatakan minat membaca juga. Mak adalah pelanggan setia surat khabar dan majalah.Tak lengkap rasanya sehari mak tak baca surat khabar. Kakak pula pengumpul novel - novel cinta. Dulu mane ada hiburan macam sekarang. Jadi masa diisi dengan membaca.

Tapi, aku sedar yang minat aku untuk membaca semakin berkurangan apabila disogokkan dengan bahan bacaan yang agak mengarut. Contohnya majalah Mastika. Novel-novel cinta pulak bagaikan satu cerita khayalan yang rasanya macam tak wujud manusia sesempurna itu di alam nyata. Lantas, aku menjadi jelik untuk meneruskan pembacaan bahan-bahan seperti itu. Maka, berakhirlah minat aku untuk membaca bahan- bahan yang agak berat. Aku lebih suka membaca bahan- bahan ringan macam Ujang, Gila-gila.
Tapi sekarang aku duduk satu rumah dengan orang yang minat membaca Mula- aku masih lagi prejudis terhadap buku-buku yang dia beli. Aku tak terpengaruh langsung untuk membaca sebab takut kecewa dengan isi kandungannya. Tapi nampaknya tak semua buku mengecewakan. Masih ada lagi yang mampu menghiburkan.

Selamat pergi ke Pesta Buku Antarabangsa.

No comments: